Zacznę od osobistego wspomnienia. Dawno, dawno temu pełniłem funkcję kierownika Wydziału Promocji i Informacji GK ZHP. To były pierwsze miesiące tego wydziału. Kiedy przyszło do planowania pracy, spisałem swoje pomysły i poszedłem na zebranie Głównej Kwatery. Nie będę opisywał szczegółów, napiszę tylko, że wyleciałem z tego zebrania dość mocno zgnębiony, z uwagami i pytaniami typu: „czy naprawdę musimy mieć stronę w internecie?”, „czy potrzebne nam logo, skoro mamy taki wspaniały Krzyż Harcerski?”, „po co ustalać sposoby używania znaków, jakieś tabliczki, jakieś kolory – przecież nie jesteśmy jakąś zachodnią korpo!”. Byłem kompletnie niezrozumiany! Z perspektywy czasu i z dużym przymrużeniem oka mogę powiedzieć, że poczułem, co to znaczy wyprzedzać swoje czasy… 😉
Minęło ponad ćwierć wieku i widzę, że pod koniec września Główna Kwatera wprowadziła kolejną edycję „Katalogu identyfikacji wizualnej ZHP”. Po co? Czytamy we wstępie: Katalog ma służyć jako instrukcja do budowania spójnego wizerunku harcerstwa na każdym poziomie organizacji: drużyny, hufca, chorągwi i Głównej Kwatery ZHP. I dalej o celu publikacji oraz o tym, jak traktować zawarte w niej wskazówki: Katalog to zbiór informacji o tym, jak powinny wyglądać grafiki, zdjęcia czy wideo. To także wytyczne, które powinny być stosowane w działaniach promocyjnych każdej jednostki i które pomogą w tworzeniu spójnego wizerunku organizacji.
Katalog zrobił się publikacją o sporej objętości (ma 60 stron), choć to wcale nie tak dużo (np. Uniwersytet Śląski – ma 40 stron więcej, miasto Warszawa – ponad 100). Znaleźć w nim można wiele ciekawych wskazówek i propozycji (dostępnych w repozytorium) przede wszystkim dotyczących tego, jak używać naszych znaków, w tym logo ZHP. Przy czym bardziej edukacyjne wydaje mi się tutaj nie pokazanie, jak powinno być, ale wskazanie, czego nie robić. A jest to istotne w czasach, gdy prace graficzne nie są domeną wyłącznie profesjonalistów dysponujących specjalistycznym oprogramowaniem, więc nawet początkujący użytkownik komputera może z grafikami zrobić, co chce. Mamy też przykłady dotyczące symboli organizacji skautowych (nowych!), umieszczania oznaczeń programów rządowych, z których korzystamy (nie trzeba tłumaczyć, jak jest to ważne) oraz wiele ciekawych przykładów różnego typu materiałów promocyjnych. Na marginesie: zachęcam do uważnego korzystania z katalogu – aby odróżnić, co jest zasadą, obowiązkiem, a co jedynie wskazówką, propozycją, przykładem (należy vs. można).
Zachęcam do zajrzenia do tego katalogu, zapewniam, że oprócz rzeczy doskonale każdemu znanych (logo, nieśmiertelne Museo) znajdziecie nowości, które was z pewnością zaskoczą. Ot, choćby znajdujące się w zestawie kolorów takie róże…
Katalog identyfikacji wizualnej ZHP 2024
Repozytorium materiałów graficznych